"

Lahůdky Brno – rodinná firma s dlouholetou tradicí

15. 03. 2017 , aktualizace: 16. 03. 2017 Sdílej na CentrumBrna.cz

Roh Solniční a České zdobí odnepaměti impozantní třípatrový červený dům. Dnes na něm najdeme nápis Lahůdky Brno. Už od první republiky je přitom spjatý s jedním rodinným klanem. Psal se rok 1925, když zde tehdejší majitel Vladimír Horčica zřídil podnik Lahůdkářství a prodej koloniálního zboží delikatesního zaměření.

Dnešní spolumajitel Lahůdek Brno Petr Chaloupka se snaží vzpomenout si na ještě dávnější doby. „Moc si to nepamatuju, ale už můj praprapradědeček zde kdysi za první republiky měl rybárnu,“ vzpomíná. Právě tento podnik poté nahradilo Lahůdkářství.

Po znárodnění sídlo Pramenu

Poválečná doba mu však nepřála, rozsáhlé znárodňování ve 40. letech se dotklo i Solniční 10, netrvalo tedy dlouho a na více než 40 let se zde usídlil Pramen. Jeho provoz byl ukončen až po sametové revoluci, navázat na původní lahůdkářskou tradici ale umožnila až restituce majetku, která budovu navrátila původním majitelům.

V roce 1992 tak vznikají Lahůdky Horčica-Chaloupka. I přes dvě různá příjmení se ale i nadále jednalo o rodinný podnik. „Zpočátku jsme ve firmě figurovali čtyři – já, moje maminka, maminčin bratr Vladimír Horčica a jeho manželka. Ta pak odešla, do roku 2010 jsme firmu táhli ve třech“ osvětluje Petr Chaloupka.

Krize a změna názvu

Po téměř dvaceti letech ovšem opět nastaly turbulentnější časy. „I nás se dotkla finanční krize, pan Horčica tak nakonec z firmy vystoupil. Moje maminka už navíc byla starší, proto jsme se rozhodli s mojí manželkou, že otěže nad lahůdkami naplno převezmeme spolu,“ vzpomíná Chaloupka.

V roce 2012 – u dvacátého výročí znovuotevření lahůdek – tak přistoupili ke změně názvu, který je s obchodem spjatý dodnes. „Lahůdky Brno byly logickou volbou, už kvůli webovým stránkám, které mají odjakživa doménu LahudkyBrno.cz,“ popisuje Chaloupka.

Téměř sto let stejná filozofie

I přes změny v názvech či vedoucích osobách se však Lahůdky Brno dlouhodobě drží stejné filozofie – vyrábět ty nejlepší chlebíčky, saláty, pomazánky a další chuťovky, o kterých si bude povídat celé Brno. Začátkem 90. let k tomu přidalo i pizzu z kynutého těsta, která se zanedlouho stala fenoménem.

Petr Chaloupka celou téměř sto let starou historii trefně shrnuje: „Časy se mění, nabídka rozšiřuje o zákusky, bezlepkové lahůdky či chlazená jídla, jádro ale zůstává stejné. Jsme rodinná firma, která se snaží co nejlépe navázat na svoji prvorepublikovou tradici.“


Jinde na CentrumBrna.cz


HLAVNÍ PARTNEŘI